fredag 20 januari 2012

Hola!

Tänkte skriva lite om vad jag ska göra i Sydney för de som är intresserade.

Jo det är såhär, mina vänner;
Jag flyger ifrån Sverige 12/2 och har sällskap av mina föräldrar som semestrar i Australien och Nya Zealand några veckor. Dels för att jag inte vill flyga själv (flygrädd, svinkul) och dels för att det är himla gött att ha en anledning att åka till dessa länder. Så de hänger med mig i några dagar i Sydney, sen sticker de iväg en sväng till NZ och sen kommer de tillbaks till mig i några dagar. Detta blir deras "hälsa på"-resa, liksom. Det känns väääldigt skönt att ha med dem de första dagarna i en helt ny stad på andra sidan jorden.

Jag kommer, när vi vaknat till liv efter flygresan och vänt dygnet rätt, att flytta in med Joshua och Christopher i en lägenhet ungefär en halvtimme från skolan (som ligger i Surry Hills i centrala Sydney). Dessa killar har jag kommit i kontakt med via en av Australiensarna som var och hälsade på lite Torslandafolk i somras, för er som missat det. Har mest pratat med Josh och han verkar hur skön som helst! Jag hade som sagt ett himla flyt med boendet, för tjejen som bor i rummet jag ska bo i flyttar ut nu precis innan jag kommer ner så de behövde någon som flyttade in! Helst tjej. Typ jag. Skämt å sido, hade jättetur och är sjuukt tacksam över hjälpen från Mitch.

Vi kommer fram den 14:e tidigt på morgonen, aus tid. Den 20:e börjar min Introductory week och den 27:e börjar the real deal, så att säga. Jag ska plugga Popular Music and Performance på en skola som heter JMC Academy. Har inte direkt några förväntningar vad det gäller skolan, för jag har ju ingen aning vad jag ska vänta mig. Ganska logiskt. Och det känns ganska skönt, för då kommer jag förhoppningsvis bli positivt överraskad! De verkar i alla fall väldigt trevliga. Jag har kommit i kontakt med skolan via fräcka internet (såklart) och tagit hjälp av Blueberry Worldwide som sysslar med utlandsstudier. Funkar jättebra! Jag och en kille som ska plugga film i Brisbane (eller Melbourne, kommer inte ihåg) är de första som skickas till JMC, för samarbetet är väldigt nytt. Lite spännande eftersom jag inte har haft någon som gått på skolan att prata med, utan fått chansa på att det faktiskt är en bra skola.

Skolan slutar den 28:e september och vi har något kort vinterlov i juni om jag inte minns fel. Tanken är nog att jag ska skaffa mig ett litet jobb också, så att jag kan stanna kvar så länge jag får på visumet. Det lär bli till nov/dec ungefär, vilket innebär att jag blir borta i nästan ett år. Crazy. Det känns väldigt overkligt än så länge, tror inte jag kommer förstå det förrän jag är där. Känns helt sjukt att Hannah redan är framme och att nästa gång jag träffar henne är i Sydney. Och då är det "hemma" i ett år. Vi kommer bo typ en 45min-1h ifrån varandra tror jag, för hon ska plugga på en skola som heter Hillsong. Så himla skönt att ha en sån fin vän så nära i ett helt nytt land.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar